lördag 5 januari 2008

HOCKEY - IS - BLÅST

Igår kväll var det mycket hockey. JVM på tv där småkronorna gick vidare till final i en spännande match mot Ryssland. Lyckliga spelare och match-vinnare intervjuvas efter matchen. Skillnaden mot TV-pucken är liten vad det gäller lyckan att vinna matcher.

På nätet följde jag Leksands "småstjärnor" J-16 lagets framfart på isen i Värmland. En vinst och en oavgjord igår, följdes av två vinster idag, hittils, gör att man spelar match senare ikväll om A eller B-slutspel. Slutspelet börjar imorgon lunch. Grattis så långt.

Själv har jag åkt lååånga skridskor på Orsasjön. Är du knäpp? tänker du. Men det finns bara två plogade isar i länet(vad jag vet). Orsasjön och Runn och dit räknar jag Ösjön.
Så vad göra? Ta bilen till Mora kommun och ner till vattnet i Vattnäs, med förhoppningen att undkomma lite vind på östra sidan av sjön. Det blåste rejäl ostlig vind.
Trots ihärdig vind var man ute och plogade bort snön med 4-hjuling. Tack till alla ideella krafter som gör att man kan hålla på med sina olika intressen.
Men isen var bra och det blev en tur till
Orsa och tillbaka.
En liten tur på drygt en timme och cirka 20 km.
Funderar på om jag ska åka Ornäs-rännet
längre fram i vinter. Men då hoppas jag att
jag hinner åka lite till.
Helgen före jul var jag ut på Österviken i Leksand, och det var innan snön kom.
Det gick att åka på båda sidorna av viken.
En tur till Tällberg och nästa dag till Hjulbäcks brygga. Isen då var den bästa jag nånsin åkt på.
Som ett salsgolv, med enstaka frost-rosor.
Nu har storsiljans is brutits upp av vinden, så förhoppningen är att det ska frysa utan snöfall.
Då blir det kanon is igen.


På väg mot Tällberg på blank is dagarna
före jul. Kan inte bli bättre.

Inga kommentarer: