tisdag 26 augusti 2008

RONDELL-KÖRNING


Konsten att köra i rondell är lite förändrat mot när jag tog körkort 1980.
Men så är det väl i en föränderlig tid, inget är sej likt.
Och tur är väl det. För hur skulle det se ut om allt skulle vara som det var förr?????

Nåväl, var på väg till "handledarkurs" för att få övningsköra med arvingarna. Lite bråttom som vanligt, för att hämta pengar och hinna i tid.
Kommer Tjärnavägen söderut, ytterfilen ledig, mot fotbollsrondellen.

Mitt under inbromsningen smäller det till i bromspedalen..........!!!!!!!!!!!!!

DEN SJUNKER I BOTTEN!!!!!!!!!!!!

UTAN BROMS!!!!!!!!!!!!!!!

Ingen hastighetssänkning här inte, lägger snabbt i en lägre växel för att motorbromsa, men inte så mycket som man skulle vilja.

Passerar rondellen på den gröna filen. D.v.s. mitt över.
Som tur är så finns det inga höga kantstenar där, men bilen skuttar oroväckande mycket.
Lillebror sitter med mina reservglasögon i handen(dom ramlade ner från solskyddet)och utbrister :
"Fan va häftigt breställ, farsan.
Väntar nästan på att han ska be om en repris....

Inga bilar i vägen, ingen broms, ingen skadad(det tackar vi för) glider vi försiktigt mot körskolan för en lektion i rondell-körning.



Bilens väg i den "gröna" filen....

2 kommentarer:

Möller sa...

Satt och sökte lite på nätet ang rondellkörning. Enl mina efterforskningar fick man INTE köra rakt över rondellen 1980 heller.

g-smurfen sa...

Nu för tiden så gäller grön körning. Det gäller att hänga på "eco-driving"